Image
Top
Navigation
5 januari 2017

De samenhang in het nieuwe waarderingskader van de inspectie

verbinding tussen de verschillende kwaliteitsgebieden

Augustus 2017.. dan is het nieuwe inspectiekader echt ingevoerd.  Maar het concept is al een poosje bekend en er wordt al meegewerkt.

Ook ik ben er mee aan het stoeien gegaan. Het is een dik pak papier geworden met heel veel tekst. En dat blijft bij mij altijd iets minder goed hangen. Plaatjes werken beter voor mij. Ik herinner mij nu nog een schema van jaren terug dat de inspectie zelf had gemaakt over een – 5 inspectiekaders terug.  Met dat plaatje in gedachten ben ik zelf gaan zitten schetsen.

Verschillende invalshoeken

Centraal in het plaatje staan de kwaliteitsgebieden die te maken hebben met het primaire proces. Dat wat in de klassen gebeurt. De inspectie heeft hier 3 kwaliteitsgebieden in onderscheiden: het onderwijsproces, het schoolklimaat en de onderwijsresultaten.

Denk je in termen van input en output dan zijn de eerste twee de input  en logischerwijs zijn dan de onderwijsresultaten de output.  Ik heb al eens overwogen om er een plus en een min teken tussen te plaatsen:

Kanteling in denken?

Opmerkelijk (en hoopvol) vind ik het dat ook de inspectie kennelijk bewust een keuze heeft gemaakt in volgorde van deze 3 onderdelen.  Het onderdeel onderwijsresultaten stond namelijk in het oude inspectiekader,- en alle voorgaande concepten van dit kader – als eerste genoemd.

Ik ben blij dat nu de eerste en tweede plaats is gegund aan het echte werk in de klas.

Kwaliteitszorg: focus op het onderwijsproces

Tot zover het primaire proces.  In de schets die ik heb gemaakt wordt het onderdeel “kwaliteitszorg en ambitie” als overkoepelend voor dat hele primaire proces neergezet. Daarmee hopelijk duidelijk makend dat wat mij betreft kwaliteitszorg meer is dan alleen kijken naar de uitkomst, de resultaten. Ik vind dat je juist ook een blik moeten werpen op de input kant. Sla je dat perspectief over, dan mis je wat mij betreft de kern.

En ja, ik beken, het onderdeel financieel beheer valt hier een beetje buiten de boot.  Het is het kwaliteitsgebied waarin het bestuur rechtstreeks wordt aangesproken. Ik vermoed dan ook dat dit onderdeel ook bij schooldirecties niet in de spotlight zal staan.

Op de hoogte blijven?

In het komende jaar wil ik vaker een blog schrijven over onderdelen van het waarderingskader.  Ben je daar benieuwd naar?  Ik zal ze in ieder geval via mijn linkedin en facebookpagina de sociale mediawereld in gooien.

Wil je rechtstreeks op de hoogte blijven, dan is het handig om je in te schrijven op mijn nieuwsbrief. Vallen ze op je digitale deurmat.

Download de toolkit en blijf op de hoogte