In het kwaliteitshandboek van een school worden alle zaken die te maken hebben met het bewaken van de kwaliteit bewaard. Geordend volgens het kader van de inspectie. Niet omdat dit kader ‘heilig’ is, maar omdat dit wordt gebruikt als de basis van een gemeenschappelijke taal.
Door alle eigen routines en instrumenten systematisch te ordenen, houd je overzicht. Natuurlijk neem je de opbrengsten van tevredenheidspeilingen daarin op, en de analyses van de groepsoverzichten. Maar het is tegelijkertijd ook de plek om alle informeel verzamelde informatie te bewaren.
In de brei van documenten ga ik een start maken met de inrichting van het handboek. Veelal betekent dat op school een aantal uren praktisch aan de slag. Verzamelen en ordenen aan de hand van het indelingskader.
In een aantal kwaliteitsgesprekken die daarop volgen neem ik jullie mee in het hanteren van het Kwaliteitshandboek. Focus in de kwaliteitsgesprekken is gericht op het cyclisch denken en het kwaliteitsbewustzijn in de schoolorganisatie. Het verder vullen van het handboek is eigenlijk een belangrijke bijzaak.
Door Marjan’s inlevingsvermogen en creatieve inslag hebben we doelgericht en systematisch gewerkt en zijn de kwaliteitshandboeken tot stand gekomen. De onderwijsinspecteur heeft onze school bezocht en was zeer lovend over dit systeem.
~ Jorien Swank, directeur OBS De Tandem, Oud Beijerland.
Wil je weten of het Kwaliteitshandboek ook voor jouw school geschikt is? Laat je gegevens achter, dan neem ik binnen twee werkdagen contact op.
>> Lees meer over de Quickscan
>> Lees meer over Fotoreflectie
>> Lees meer over Coaching-on-the-job